Κυριακή, 25 Απριλίου 2010

ΑΘΛΟΣ 10 ος «Ο Κέρβερος φύλακας του Aδη»

--> Σύμφωνα με την Ελληνική μυθολογία ο Κέρβερος ήταν ο φύλακας του Πυλών του Άδη. Ήταν γιος του Γίγαντα Τυφώνα και της Έχιδνας. Παρουσιάζεται σαν ένας τρομερός σκύλος με τρία κεφάλια, ενώ σύμφωνα με κάποιους είχε πόδια λιονταριού και ουρά φιδιού. Ήταν υπεύθυνος για την παραμονή των νεκρών στον Κάτω κόσμο αλλά και για την απαγόρευση εισόδου στους ζωντανούς.

Όταν κάποιος νεκρός έφτανε στον Άδη, ο Κέρβερος κουνούσε την ουρά του χαιρετώντας τον, ενώ εάν κάποιος από αυτούς που είχαν ήδη περάσει την Πύλη τολμούσε να το σκάσει από τον Κάτω κόσμο τον κατασπάραζε. Στην αρχαία Ελλάδα οι συγγενείς του νεκρού τοποθετούσαν στο καλάθι του μια πίτα με μέλι για να ηρεμήσουν και να ευχαριστήσουν τον Κέρβερο. 

Ο Ευρυσθέας ζήτησε από τον Ηρακλή να του τον φέρει ζωντανό. 

Ο Ηρακλής πήγε στο ακρωτήριο Ταίναρο, βρήκε την είσοδο του  Αδη και τον Κέρβερο. Λίγο πριν πλησιάσει, ελευθέρωσε δύο δεμένους ανθρώπους που τους επιτίθονταν κτήνη. Ο Κέρβερος, όταν αντίκρισε την περήφανη κορμοστασιά του ήρωα, φοβήθηκε κι έτρεξε να κρυφτεί κάτω από τον θρόνο του Πλούτωνα. Ο Πλούτωνας, κάτω από την προτροπή της Περσεφόνης, δέχτηκε να πάρει τον Κέρβερο ο Ηρακλής, εφόσον μπορούσε να τον πιάσει. Ο ήρωας μετά από πάλη, τα κατάφερε.

Ο σκύλος με τα τρία κεφάλια, είναι πάλι η έννοια του τρισυπόστατου, το ελάττωμα που βλάπτει σώμα, ψυχή και πνεύμα. Η ουρά φιδιού είναι οι πλάνες κι οι φοβίες που δηλητηριάζουν τη πνευματική ζωή. 

Ο Ηρακλής ανεβαίνει σε ένα βουνό για να βρει την είσοδο του κάτω κόσμου, δηλαδή να εισχωρήσει στα άδυτα της ψυχής. Ο Κέρβερος με τα τρία κεφάλια, δείχνει επίσης τρία στάδια προετοιμασίας για την είσοδο στο άβατο των μυστηρίων:
α) εξαγνισμός (απελευθέρωση από τα δεσμά του υλικού κόσμου)
β) μύηση μέσω της προσωπικής μας κόλασης, για να αγγίξουμε το συμπαντικό νόημα μέσα από την εμπειρία
γ) υπηρεσία στην ανθρωπότητα.

Και τα τρία είναι απαραίτητα, ειδικά το τελευταίο, καθώς διαπιστώνουμε παράλληλα με τους άθλους, ο Ηρακλής βοηθά κι άλλους ανθρώπους που υποφέρουν. Η ψυχή δεν ξεχνά πως είναι μέρος ενός συνόλου, ένα κομμάτι της συμπαντικής ενέργειας. 

Ο σκληρός αγώνας και η νίκη επί του Κέρβερου, δηλαδή κάθε υλικής επιθυμίας, απόλαυσης ή φοβίας, έχει στόχο την άνοδο στη κορυφή της γνώσης.
Ο αναζητητής όμως θα πρέπει  να αντιμετωπίσει αυτές τις αδυναμίες, πριν εισχωρήσει στο άδυτο του ναού της γνώσης. Αν μπει με θάρρος κι αυτοπεποίθηση, όπως ο Ηρακλής, οι αδυναμίες θα τον φοθηθούν, όπως ο Κέρβερος. 

Η προσωπική εμπειρία μέσα από τη μάχη είναι απαραίτητη, κατάκτηση της γνώσης μέσω της εμπειρίας.

7 σχόλια:

  1. Απότι θυμάμαι η Λερναία Υδρα είναι ο δεύτερος και όχι ο όγδοος άθλος που αναφέρεις και η κάθοδος του Ηρακλή στον Άδη-πάλη με τον Κέρβερο ο δωδέκατος και όχι ο δέκατος άθλος.Φυσικά δεν έχει σημασία η σειρά αλλά έτσι τα μάθαμε!Φιλικά Μ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η Πυθία συμβούλεψε τον Ηρακλή να πάει για 12 χρόνια υποτακτικός του Ευρυσθέα και να υπακούει σε ό,τι του ζητήσει, ώστε να γλιτώσει από κάποιο μεγάλο κακό που είχε κάνει. Ο Ευρυσθέας, του ζήτησε να εκπληρώσει 12 δύσκολα κατορθώματα, που μόνο ένας ημίθεος μπορούσε να ολοκληρώσει.

    Μέσα από τους άθλους του Ηρακλή, βρίσκουμε την ατραπό της αυτογνωσίας, το «γνώθι σαυτόν».

    Η σύνδεση των 12 άθλων γίνεται με τα 12 σημεία του ζωδιακού κύκλου και είναι τα γυμνάσια της ψυχής μέσω επιτευγμάτων, δυσκολιών και εμποδίων για να πετύχει την τελειοποίηση. Γι'αυτό η αρίθμηση διαφέρει όπως σωστά παρατήρησες!

    Δηλ Λερναία Ύδρα. αντιστοιχεί με το Σκορπιό και
    Ο Κέρβερος με τον Αιγόκερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και με τον Υδροχόο ποιός άθλος αντιστοιχεί?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. «Ο καθαρισμός των στάβλων του Αυγεία»
    http://lerakis.blogspot.com/2009/12/blog-post_06.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σωστά έχεις δίκιο.Ξεχνάω φίλε μου, ξεχνάω που λέει και το ανέκδοτο!φιλικά Μ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχεις αναρτήσει κάποια ανάλυση για την Λερναία Ύδρα ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. http://lerakis.blogspot.com/2010/02/blog-post_14.html

    Λερναία Ύδρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή