Τετάρτη, 2 Δεκεμβρίου 2009

«Τα ανθρωποφάγα άλογα του Διομήδη»

ΑΘΛΟΣ 1ος
Ο μύθος λέει πως ο Ηρακλής διατάχθηκε να συλλάβει τα ανθρωποφάγα άλογα του βασιλιά Διομήδη, ο οποίος ήταν σκληρός άνθρωπος, γιός του Άρη και βασιλιάς της Θράκης. Ήταν ανθρωποφάγα και διέθεταν χάλκινους σιαγόνες. Ήταν συνεχώς δεμένα με σιδερένιες αλυσίδες. Ο Διομήδης τους έριχνε για τροφή κάθε άτυχο ξένο, που ναυαγούσε στην ακτή του βασιλείου του. Κάποιες πηγές διασώζουν και τα ονόματα των όντων αυτών: Πόδαγρος, Λάμπων, Ξάνθος και Δήμος.
Ο Ηρακλής, παίρνοντας μαζί του ορισμένους συντρόφους του ξεκίνησε για τη Θράκη, όπου και κατόρθωσε με ευκολία να εξουδετερώσει τους υπηρέτες του Διομήδη και να αιχμαλωτίσει τα άλογα. Στη συνέχεια ανέθεσε τη φύλαξη των ζώων στον Άβδηρο, προκειμένου να αντιμετωπίσει το στρατό του βασιλιά. Οι σύντροφοι του Ηρακλή αρχικά ηττήθηκαν από τον πολυάριθμο στρατό. Ο Ηρακλής όμως κατόρθωσε να ανατρέψει το αποτέλεσμα. Σκάβοντας ένα χαντάκι μετέφερε νερό από τη θάλασσα στην πεδιάδα, αναγκάζοντας τους στρατιώτες να τραπούν σε φυγή προκειμένου να μην πνιγούν.
Στη συνέχεια έσυρε το Διομήδη στη λίμνη που σχηματίσθηκε από το νερό και τον έριξε στα ανθρωποφάγα άλογα, τα οποία και τον καταβρόχθισαν. Προηγουμένως όμως είχαν καταβροχθίσει τον Άβδηρο, ο οποίος είχε αναλάβει τη φύλαξη τους. Ο Ηρακλής για να τον τιμήσει ίδρυσε την πόλη Άβδηρα. Ο Ηρακλής παρέδωσε τα άλογα στον Ευρυσθέα, ο οποίος τα ελευθέρωσε, αφού πρώτα τα αφιέρωσε στην Ήρα. Τα άλογα ανέβηκαν στον Όλυμπο και κατασπαράχθηκαν από άγρια θηρία.

Ο μύθος αυτός έχει πολλά στοιχεία που μας οδηγούν να τον κατατάξουμε στο ζώδιο του Κριού. Ο Διομήδης ήταν γιος του θεού Αρη. Παρουσιάζεται σαν ένας αιμοχαρής άνθρωπος.
Το άλογο στη συμβολική γλώσσα είναι η διανοητική δραστηριότητα. 

Ο αναζητητής της γνώσης, στο ξεκίνημά του (Κριός), πρέπει να συλλάβει και να δαμάσει τις βίαιες, σκληρές, άπονες και πολεμοχαρείς σκέψεις του. Ακόμη, πρέπει να περιορίσει την απότομη και σκληρή έκφραση και ομιλία προς τους άλλους. Πολλές φορές, οι λέξεις μας αρκούν για να ματώσουν την ψυχή των συνανθρώπων μας. Αυτές τις ενστικτώδεις παρορμήσεις, πρέπει να τις αναγνωρίσουμε και να τις τιθασεύσουμε. 

Ο Ηρακλής, που συλλαμβάνει τα άλογα αλλά τα δίνει στον A
βδηρο να τα πάει στον Διομήδη, είναι η επιπολαιότητα και η βιασύνη μέσα στο ζώδιο του Κριού, να θεωρήσει πως ένας άθλος ολοκληρώθηκε. Η ίδια η ψυχή (Ηρακλής) δεν αναλαμβάνει να οδηγήσει τα άλογα στον τελικό προορισμό, αλλά τα εμπιστεύεται στη προσωπικότητα (Aβδηρος), υπερεκτιμώντας την κατάσταση.

Το μάθημα έρχεται με πιο σκληρό τρόπο, καθώς η προσωπικότητα δεν είναι έτοιμη να αντισταθεί στις αδηφάγες σκέψεις κι η ψυχή προσπαθεί και πάλι για να πετύχει το στόχο της. Τελικά σκοτώνεται αυτός που αφεντεύει τις ιδιοτελείς σκέψεις και τα άπονα λόγια, από τα ίδια τα δημιουργήματά του, με τον θάνατο του Διομήδη.

4 σχόλια:

  1. Κωστα μας βάζεις δύσκολα. Αν δεχτούμε ότι τελικά τα άγρια ένστικτα που αντιπροσωπεύουν τα άγρια άλογα κατασπαράχθηκαν - αν και υπό τη προστασία της Ήρας - από άλλα πιο άγρια θηρία, σε τι σκέψεις μας οδηγεί. Ότι τελικά όσο και αν εμείς μπορέσουμε να ελέγξουμε αυτά τα συνασθήματα τελικά κάποιοι θα μας θυμίζουν τι γίνεται και πως για να επιβιώσουμε πρέπει να διατηρήσουμε κάποια από αυτά τα άγρια χαρακτηριστικά μας; Ταυτίστηκα με τα άλογα αλλά κάποιος πρέπει να το κάνει και αυτό δεν νομίζεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ MANALISS η ανάλυσή σου, ως πραγματιστής και ρεαλιστής άνθρωπος που είσαι, είναι λογική.

    Η άποψή μου για το θέμα είναι ότι εφόσον δεχθήκαμε τα άγρια άλογα σαν δυσαρμονική διανοητική δραστηριότητα (ας πούμε πρωτόγονα-άγρια ένστικτα),τότε αυτή μετά από τόσα προβλήματα που δημιούργησε στο ανθρώπινό και το ηρωικό στάδιο, όταν άλλαξε επίπεδο (θεϊκό-Ολύμπιο) τότε μόνον εξουδετερώθηκε πλήρως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι άθλοι είναι δώδεκα και όπως καλά επεσήμανες ταυτίζονται με τον ζωδιακό κύκλο(1ος άθλος=Κριός). Και η ίδια η λέξη άλογο=α+λόγος, όπως επίσης και ο ιππόκαμπος(του εγκεφάλου,ίππος= άλογο)Μπορούμε να θεωρήσουμε το σώμα ως άμαξα, τα άλογα ως τις ατίθασες σκέψεις , παρορμήσεις, συναισθήματα κλπ και τον αμαξά που οδηγεί , τον Νου, το λογικό.Φιλικά Μαριάν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητή marian, αυτή η προσέγγισή σου είναι της σχολής "Γκουρτζίεφ" και τολμώ να πω ότι με έχει επηρεάσει έντονα. Ευχαριστώ για το ωραίο σχόλιό σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή