Απορούμε τι πρέπει να πράξουμε.Να υπομένουμε. Μια λύση είναι εσείς να μιλάτε. Να λέτε πάντα αυτό που πιστεύετε... Και να πληροφορείτε σωστά. Μη δέχεσθε να γίνετε όργανα του οποιουδήποτε. Εξαγοράζονται πλέον εύκολα οι άνθρωποι... Πριν από λίγα χρόνια διάβαζα καθημερινά και μάλιστα εμβριθώς δυο, τρεις εφημερίδες. Τώρα πια με κουράζει αυτή η ελαφρότητα...
Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2009
Kαθηγητής Εμμανουήλ Κριαράς
Απορούμε τι πρέπει να πράξουμε.Να υπομένουμε. Μια λύση είναι εσείς να μιλάτε. Να λέτε πάντα αυτό που πιστεύετε... Και να πληροφορείτε σωστά. Μη δέχεσθε να γίνετε όργανα του οποιουδήποτε. Εξαγοράζονται πλέον εύκολα οι άνθρωποι... Πριν από λίγα χρόνια διάβαζα καθημερινά και μάλιστα εμβριθώς δυο, τρεις εφημερίδες. Τώρα πια με κουράζει αυτή η ελαφρότητα...
Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου 2009
Προσευχή Ινδιάνου
Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2009
H στρατηγική και οι επιλογές, «ισορροπία Nash»
Ο John Nash έδειξε ότι σε κάθε στατικό παιχνίδι με ένα πεπερασμένο σύνολο στρατηγικών υπάρχει τουλάχιστον μία κατάσταση ισορροπίας, που αντιστοιχεί σε επιλογές στρατηγικής οι οποίες παρέχουν τη βέλτιστη ανταπόδοση και για τους δύο παίκτες: κανένας παίκτης δεν μπορεί να πετύχει κάτι καλύτερο αλλάζοντας τη στρατηγική του, τη στιγμή που η στρατηγική του άλλου παραμένει αμετάβλητη.
H εργασία του Nash δεν δείχνει ωστόσο το πώς μπορεί κανείς να υπολογίσει μια τέτοια ισορροπία ούτε πόσες από αυτές υπάρχουν. Στην πραγματικότητα, ακόμη και απλά παιχνίδια έχουν μια πλειάδα ισορροπιών Nash και δεν υπάρχει τρόπος να ξεχωρίσει κανείς κάποια ιδιαίτερη.
Μάλιστα, εκτός από το γεγονός ότι, αν και οι δύο παίκτες αποφασίσουν να μεγιστοποιήσουν την ανταπόδοσή τους, υπάρχει περίπτωση να καταλήξουν στο χειρότερο δυνατό αποτέλεσμα και για τους δύο, το πρόσθετο πρόβλημα είναι πως, ακόμη και αν διαλέξουν μια στρατηγική που αντιστοιχεί σε μια ισορροπία Nash, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι να απεμπολήσουν μια ευνοϊκότερη ανταπόδοση.
Ας υποθέσουμε ότι δύο άνθρωποι έχουν συλληφθεί ως ύποπτοι για κάποια παράβαση που έκαναν από κοινού. Οι δύο ύποπτοι κρατούνται σε διαφορετικά δωμάτια για ανάκριση, χωρίς να είναι σε θέση να επικοινωνούν μεταξύ τους.
- Αν ο ένας εξ αυτών ομολογήσει, ενώ ο άλλος κρατήσει το στόμα του κλειστό, τότε αυτός που ομολόγησε θα αφεθεί ελεύθερος, ενώ ο άλλος που κράτησε το στόμα του κλειστό θα καταδικαστεί σε φυλάκιση τριών χρόνων.
- Αν και οι δύο ομολογήσουν (προδίδοντας έτσι ο ένας τον άλλον), τότε θα καταδικαστούν σε φυλάκιση δύο χρόνων ο καθένας.
- Αν, τέλος, και οι δύο κρατήσουν το στόμα τους κλειστό (ουσιαστικά συνεργαζόμενοι), τότε θα καταδικαστούν σε φυλάκιση ενός χρόνου ο καθένας.
H ισορροπία Nash υπάρχει όταν και οι δύο ύποπτοι ομολογούν, αν και η περίπτωση που συνεργάζονται κρατώντας το στόμα τους κλειστό έχει καλύτερη ανταπόδοση για τον καθέναν τους.
Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009
Πώς να (μην) εκκλησιάζεσαι
Χρ, Γιανναράς.
Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2009
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΝΟΙΑΣ
Αν δυσκολεύεσαι να κατανικήσεις ένα ελάττωμά σου, ένα πάθος σου, μην απελπίζεσαι. Η επιμονή σου, αν σταθερά εμμένεις στην οδό της αρετής, θα τα κατανικήσει μια ημέρα. Αρκεί ότι απαρνείσαι την κακία, έστω και αν δεν έχεις ακόμη τη δύναμη να την εκριζώσεις εντελώς από την ψυχή σου. Η μεταμόρφωση του ανθρώπου σε φωτεινή ύπαρξη δε είναι εύκολο πράγμα ώστε να το επιτύχει κανείς με μιας.
Σημαίνει απλώς ότι η θέλησή σου ακόμη δεν έχει ασκηθεί αρκετά, ότι δεν κατέστη ακόμη αρκετά ισχυρή ώστε να κατανικάει κάθε πάθος και κάθε πειρασμό.
Η διαρκής εγρήγορση της συνείδησης, η προσοχή και η συνεχής άσκηση εντείνουν τη θέληση, την κ αθιστούν ακατάβλητη. Ασκώντας τη θέλησή σου, να εργάζεσαι μεθοδικά εφαρμόζοντάς την διαδοχικά από τα μικρά προς τα μεγάλα. Η εξοικείωση της σκέψης προς την κατάσταση την οποία ποθούμε να αποκτήσουμε, εντείνει τη θέληση και τη βοηθάει να επιτύχει το ποθούμενο. Οι πονηρές σκέψεις ή πράξεις καταβιβάζουν το επίπεδο της συνείδησης. Ενισχύονται τότε όλα τα πονηρά στοιχεία του πνεύματός μας.
Να σκέπτεσαι πάντοτε με τέτοιο τρόπο ώστε αν κάποιος σε ρωτήσει αιφνιδίως, τι σκέπτεσαι; Να του το πεις. Διότι δεν αρκεί να μην προβαίνουμε σε πράξεις για τις οποίες να ντρεπόμαστε, αλλά και να μην απασχολούν το νου μας σκέψεις επαίσχυντες. Να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου. Μη ζητάς να δικαιολογείς ενδόμυχα τις κακές σου πράξεις με δικολαβικά επιχειρήματα, διότι τότε εξαπατάς τον εαυτό σου.
Τα περιστατικά του βίου παρουσιάζουν, κατά το πλείστον, σύνθετη και περίπλοκη όψη. Βρισκόμαστε πάντοτε σε δυσκολία να δίνουμε στα ζητήματά μας απόλυτη λύση. Διαρκώς τιθέμεθα προ διλημμάτων, οπότε έχουμε υποχρέωση να πράττουμε το μη χείρον. Ποτέ να μην μεταχειριστείτε τη βία, που πάντοτε ανατρέπει την ισορροπία των δυνάμεων που κινούν τον κόσμο.
Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2009
Σαλβαντόρ Νταλί . Η τέχνη της ιδιομορφίας.

Σε αυτή τη κατεύθυνση κινήθηκε η ζωή και το έργο του Σαλβαντόρ Νταλί. Άνθρωπος πού έζησε μέσα στο περιβάλλον και την κοινωνία, ερωτεύτηκε, διεκδίκησε, κέρδισε, έχασε, δημιούργησε χωρίς όμως να χάσει τον εαυτό του, την εσωτερική του ενότητα και χαρακτήρα. Αντίθετα, με την προσωπική του ιδιοφυΐα κατάφερε να καθοσιώσει την προσωπική του ιδιαιτερότητα και να την επιβάλει επιτυχημένα στο κοινωνικό σύνολο, ζώντας μια μακρά, ευτυχή ζωή, αναγνωριζόμενος ως μέγιστος καλλιτέχνης.
Η «ιδιομορφία» είναι η δεύτερη έννοια που χαρακτηρίζει τον μεγάλο Ισπανό καλλιτέχνη. Άνθρωπος αντικομφορμιστής, προσδέθηκε πεισματικά στις προσωπικές τους εμμονές, τα παιδικά του τραύματα, τα δύσκολα χρόνια της νεότητάς, τις ανασφάλειες, τις φαντασιώσεις, τα ερωτικά του απωθημένα. Αδέξιος κοινωνικά, παρουσίαζε συχνά εσφαλμένη εικόνα για το πρόσωπό του.
Ο Νταλί υπήρξε ένα παιδί που δεν ωρίμασε ποτέ, αλλά και ένας επαρχιώτης που δεν απέβαλε ποτέ τον επαρχιωτισμό του. Όμως, αυτή του την αδυναμία και αδεξιότητά την μετέτρεψε σε πλεονέκτημα. Αντί να συνθλιφθεί από τον περιβάλλοντα κόσμο, τον χαρακτήρισε σημαδεύοντας τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό. Βάση της προσωπικότητας, της φιλοσοφίας, αλλά και της επιτυχίας του ήταν ή άποψη ότι οι άνθρωποι κατ' ουσίαν είναι ίδιοι.
Η έκφραση στη ζωή τους, οι προτεραιότητες και η συμπεριφορά τους διαφέρουν, όμως η πηγή όλων είναι κοινή. Ο Νταλί με τα έργα του ακολούθησε τον δρόμο από την ανεπανάληπτη μοναδικότητα ως ανθρώπινης ύπαρξης που υπεράσπισε «ως κόρην οφθαλμού», προς την καθολικότητα και την κοινή ουσία, την ίδια τραγική μοίρα της ανθρώπινης φύσης. Η τάση ενδοσκόπησης και αυτοανάλυσης τον ώθησε στην Φροϋδική ψυχολογία και η ανάγκη ελεύθερης έκφρασης στο καλλιτεχνικό ρεύμα του Υπερρεαλισμού.
Ο υπερρεαλισμός, παρότι προϋποθέτει πηγή έμπνευσης, ακολουθεί αυτοματικό τρόπο έκφρασης, τον οποίο θεωρεί απροσποίητο, γνήσιο και αυθεντικό, μακριά από επιμελημένα φιλτραρίσματα και περίτεχνες καλλιτεχνικές προσπάθειες.
Σε αυτό το ρεύμα ο Νταλί βρέθηκε στο στοιχείο του, δημιουργώντας εικόνες που με πρώτη ματιά μοιάζουν παράλογες, εξωφρενικές, παραληρηματικές, τερατώδεις, όμως χαρακτηρίζονται από την ειλικρίνεια της ενστικτώδους προσπάθειας του να συλλάβει το μυστικό του ανθρώπου και του κόσμου. Όμως, ακόμα και ως εκπρόσωπος του Υπερρεαλισμού διατήρησε το ατομικό του αισθητήριο και δεν ακολούθησε την πρακτική της αυτόματης καταγραφής, αλλά επεξεργαζόταν ενσυνείδητα το έργο του προκειμένου να αναδείξει το συμβολικό, φανταστικό κόσμο του ασυνείδητου.
Το ίδιο «καινό δαιμόνιο» που τον οδήγησε στο κλειστό κύκλο διανοουμένων του Υπερρεαλισμού το 1929, προκάλεσε συγκρούσεις λίγα χρόνια μετά, και την οριστική ρήξη των σχέσεών με του Υπερρεαλιστές το 1941. Ο Υπερρεαλισμός ξεκίνησε κυρίως ως πολιτικο-ιδεολογικό κίνημα από τα συντρίμμια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Αίτημα των Υπερρεαλιστών ήταν η αλλαγή των παραδοσιακών κοινωνικών δομών μέσα από τη διανόηση και την τέχνη.
Ο Σαλβαντόρ Νταλί αδιαφορούσε προκλητικά για το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι σε μια χώρα που ταλανιζόταν από εμφύλιο πόλεμο και σε μια Ευρώπη που συντασσόταν ή ερχόταν αντιμέτωπη με το Ναζιστικό μηχανισμό. Η πορεία του ήταν ανεπιστρεπτί η ατέρμονη ενδοσκόπηση, τα αγαπημένα του σύμβολα, ο προσωπικός του παράδεισος και κόλαση.
Η προσήλωση στην προσωπική του πραγματικότητα τον οδήγησε στην «μέγιστη ύβρη», καθώς στην ερώτηση «Τι είναι υπερρεαλισμός;» απαντούσε «Ο Υπερρεαλισμός είμαι εγώ!». Έτσι ο Σαλβαντόρ Νταλί διεκδίκησε και κατέκτησε μαζί με την προσωπική επιτυχία του, την απόλυτη ανεξαρτησία από ομάδες και τάσεις, βασικό στοιχείο της δημιουργικής του μοναξιάς.
Εντυπωσιάζει η διαύγεια των τοπίων του. Η αμεσότητα, η βιαιότητα θα μπορούσαμε να πούμε της προοπτικής την οποία χρησιμοποιεί και παραπέμπει στην φαντασία, τα όνειρα και τους εφιάλτες των ανθρώπων. Δεν νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει ένας άνθρωπος από εμάς που να έχει ονειρευτεί ή να έχει ζήσει την γλυκύτητα μιας ανάμνησης, και να μην συγκινηθεί από αυτά τα έργα. Απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους, όχι μόνο τους υψηλότεχνους.
Ακόμα και οι περίεργοι που θα πλησιάσουν τα έργα του χωρίς να ξέρουν τίποτα, θα βρουν κάτι που θα τους τραβήξει το ενδιαφέρον.
Ως όνομα, προσωπικότητα και μορφή, ο Νταλί είναι ιδιαίτερα αναγνωρίσιμος και επιβλητικός.
Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009
«Τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων»
_11.jpg)
Κάποια στιγμή από τα λεγόμενα του Νηρέα, καταλαβαίνει πως πρέπει να πάει νότια. Στο δρόμο του νίκησε τον γίγαντα Ανταίο (γιο του Ποσειδώνα και της Γαίας) και συνάντησε τον Βούσιρη (γιο του Ποσειδώνα και μίας θνητής).
Στο ζώδιο των Διδύμων έχουμε τα ταξίδια και τη διαρκή μετακίνηση με σκοπό τη γνώση.
Είναι η αρχή της γνώσης πάνω στη δυαδικότητα των πραγμάτων, στο διπλό ζώδιο των Διδύμων, όπου όλα έχουν τις δύο όψεις, καλό και κακό, μικρό και μεγάλο, είναι η αναγνώριση της έλξης των αντιθέτων.
Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2009
Σαμψών & Δαλιδά

Πέρα όμως από την φυσική του εξήγηση, ο τρόπος περιγραφής αυτού παράλληλα, περικλείει διδάγματα ηθικού και πνευματικού περιεχομένου, που ο απλός διανοητής άνθρωπος αδυνατεί ν’ αντιληφθεί και κατανοήσει.
Την αλληγορία αυτή εάν την δούμε με ευρύτητα σκέψεως, μας αποκαλύπτει μιαν εσωτερική αλήθεια, το νόημα της οποίας δια να συλλάβουμε εξ ολοκλήρου πρέπει να γίνουμε κι εμείς κατά την ψυχή ΝΑΖΗΡΑΙΟΙ (Αφιερωμένοι εις τον Θεό).
Αλλά όπως τότε, και σήμερα το πνεύμα του ανθρώπου και κατ’ επέκταση της ανθρωπότητας (ο Σαμψών) ευρίσκεται υπό την άμεσο επίδραση των θωπειών της υλικής ζωής (Δαλιδάς) η οποία όπως η μάγισσα Κίρκη, δελεάζει αρχικώς και αφαιρεί εκ των υστέρων τις δυνάμεις και την ενέργεια της ψυχής, με αποτέλεσμα την μεταμόρφωση των ανθρώπων σε χοίρους.
Επί των ημερών μας η ανθρωπότητα, χωρίς την εύνοια του Θεού, ζει υπό την εξουσία της πανούργας Δαλιδάς όπως συνέβη εις τον Σαμψών τις ημέρες εκείνες, μετά την αφαίρεση της θεϊκής του δυνάμεως. Μεταφορικά, οι Ισραηλίτες είναι άνθρωποι του Θεού, που όμως είναι δούλοι εις τους Φιλισταίους, που πιστεύουν και λατρεύουν την ύλη.
Ο Σαμψών, το όνομα του οποίου σημαίνει Ήλιος – εξαίσιος - δυνατός, είναι ο υιός της πίστεως και ελευθερίας κάθε λαού, είναι η φωνή του ιδανικού και της πνευματικής ανεξαρτησίας των σκλάβων, είναι ο σκληρός τιμωρός της αδικίας και του κακού, που περισφίγγει ασφυκτικά την κοινωνία που ζούμε.
Η Δαλιδά, που το όνομά της σημαίνει τρυφερότητα – χαύνωση (χαλαρότητα – ατονία), είναι η ενσάρκωση των αισθησιακών απολαύσεων της υλικής ζωής που παρασύρει και αφαιρεί την αγωνιστική δύναμη της ψυχής. Το κοινωνικό τούτο δράμα παντός τόπου και εποχής είναι μια εικόνα τού συνόλου της ανθρωπότητας και ιδιαίτερα κάθε ανθρώπου. Διότι η κοινωνία και ο άνθρωπος περικλείουν εντός αυτών, κατά μίαν συμβολική έννοια, τους Ισραηλίτες, τους Φιλισταίους, τον Σαμψών και την Δαλιδά.
Δύο δυνάμεις εκ διαμέτρου αντίθετες που μάχονται σκληρά η μια εναντίον της άλλης.
Ο αγώνας αυτός τον οποίο διεξάγει η ψυχή ατομικά και ομαδικά στην μακραίωνη πορεία του χρόνου εκ θείας ανάγκης, αποβλέπει στο ν’ αφαιρέσει από τον εαυτόν της, όπως λέγει και ο Πλωτίνος, «..παν ό,τι ξένο προς την φύσιν και την ουσίαν της θεότητος..»
Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2009
ΕΒΑΛΝΤ ΒΑΣΙΛΙΕΒΙΤΣ ΙΛΙΕΝΚΟΦ (1924-1979) ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ ΜΑΡΞΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΣΟΒΙΕΤΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Η Λογική, αναλύει ο Ιλιένκοφ, είναι η επιστήμη των νόμων της νόησης, και η νόηση είναι μια ιδιότητα, ένας τρόπος ύπαρξης της ύλης, καθώς αυτή αντανακλάται, δίνεται στα αισθήματα ως αντικειμενική πραγματικότητα και αναδημιουργείται (μέσα από ένα ολόκληρο αφαιρετικό προτσές) σε έννοιες και γνώση, διαμέσου της δραστηριότητας της σκέψης, του «σκεπτόμενου σώματος» στο προτσές της γνώσης.
Για τον Ιλιένκοφ η Πράξη σαν η αποφασιστική κατηγορία στη μέθοδο του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού είναι αναπόσπαστα δεμένη με τη Θεωρία, με τη Σκέψη που προηγείται και καθοδηγεί κάθε πράξη μας. Ενάντια στο αυθόρμητο, σκεπτόμαστε αυτό που θέλουμε να κάνουμε, και κάνουμε αυτό που έχουμε προηγούμενα διεξοδικά σκεφτεί, αντικρούοντας κάθε παρέλκυση, προτροπή ή παρόρμηση για το αντίθετο.
Έτσι μόνο ο άνθρωπος είναι σε θέση να ελέγχει και να σκέπτεται τη σκέψη του. Η γνώση, προπαντός η επιστημονική γνώση, δεν μπορεί να είναι, και δεν είναι ένα αυθόρμητο προτσές, κι ακόμα λιγότερο ένα εμπειρικό γεγονός. Με τη σκέψη του ανθρώπου, που είναι αναπόσπαστο μέρος και λειτουργία της Φύσης, η Φύση αντανακλάται στον εαυτό της, δηλαδή αυτοαποκαλύπτεται.
Να πώς το διατυπώνει αυτό στη Διαλεκτική Λογική του ο μεγάλος σοβιετικός φιλόσοφος, αναφερόμενος στον Σπινόζα που (με το «σκεπτόμενο σώμα» του) υπερέβει το δυϊσμό του Καρτέσιου, δίνοντας, ταυτόχρονα, ένα αποφασιστικό χτύπημα στον ιδεαλισμό και το χυδαίο υλισμό:
«Δεν υπάρχουν δυο διαφορετικά και καταρχήν αντίθετα αντικείμενα μελέτης –το σώμα και η νόηση– αλλά μόνο ένα και μοναδικό αντικείμενο, που είναι το σκεπτόμενο σώμα του ζωντανού, του πραγματικού ανθρώπου (είτε κάποιου άλλου ανάλογου Όντος, αν κάτι τέτοιο υπάρχει κάπου στο διάστημα)... Ο ζωντανός, ο πραγματικά σκεπτόμενος άνθρωπος, το μοναδικό σκεπτόμενο σώμα που γνωρίζουμε, δεν αποτελείται από δύο καρτεσιανά ήμισυ –από τη “νόηση που στερείται σώματος” και από το “σώμα που στερείται νόησης”... Αυτό που σκέπτεται δεν είναι η ιδιαίτερη “ψυχή” που τοποθετείται από το θεό στο ανθρώπινο σώμα σαν σε προσωρινή κατοικία..., αλλά το ίδιο το σώμα του ανθρώπου. Η νόηση είναι μια ιδιότητα, ένας τρόπος ύπαρξης του σώματος, όπως και η έκτασή του, δηλαδή όπως η διάταξή του στο χώρο και η θέση του ανάμεσα στα άλλα σώματα», (Έβαλντ Ιλιένκοφ: Διαλεκτική Λογική, Δεύτερο Δοκίμιο, σελ. 35).
Έτσι, ορίζοντας τη νόηση ως ιδιότητα, ως κατηγόρημα της ύλης (Υπόσταση), ο Σπινόζα ξεπέρασε την εποχή του, αφήνοντας πίσω του αιώνες ολόκληρους τόσο τους ιδεαλιστές όσο και τους εκπροσώπους του μηχανιστικού υλισμού –και τον ίδιο τον Καρτέσιο να ψάχνει την ψυχή στον «κωνοειδή αδένα» του εγκεφάλου του.
Με την Υπόσταση, με την επιστημονική αυτή ανακάλυψή του, ο Σπινόζα έγινε ένας αποφασιστικός κρίκος στην ανάπτυξη της ανθρώπινης γνώσης. Αυτή είναι η μεγάλη του συνεισφορά στην ανθρωπότητα.
Η βασική διόρθωση που οι κλασικοί του μαρξισμού έκαναν στη σκέψη του Σπινόζα ήταν η αναγνώριση του γεγονότος ότι ο άνθρωπος δρα και σκέπτεται τη Φύση όχι σαν βιολογικό όν, αλλά ως κοινωνικός άνθρωπος στην αναπαραγωγή των όρων ύπαρξής του –σε ενότητα και ταυτόχρονα σε σύγκρουση με τη Φύση. «Ενεργώντας πάνω στην έξω απ’ αυτόν Φύση, ο άνθρωπος μεταβάλει ταυτόχρονα την ίδια του τη φύση», θα γράψει ο Μαρξ στον πρώτο τόμο του Κεφαλαίου.
Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2009
Ιερή Γεωμετρία

Οι αρχαίες πόλεις της Ελλάδος δεν αποτελούσαν μόνες τους δίκτυο γεωδαιτικό τριγωνομετρικό στηριζόμενο στις αναλογίες των πλευρών των τριγώνων, παρά μόνο αν συνδεόταν με ιερούς χώρους και κέντρα λατρείας. Φαίνεται λοιπόν ότι οι ιεροί χώροι αποτελούσαν τα σταθερά σημεία και βάσει αυτών προσδιοριζόταν οι θέσεις για την οικοδόμηση κτηρίων, μιας πόλης, ή άλλων ιερών χώρων.
Το τριγωνομετρικό δίκτυο που ξεθάψαμε από το βάθος των αιώνων, διαμορφώθηκε με την πάροδο των χιλιετιών σε ένα γιγάντιο ωραίο και θαυμαστό έργο του Αρχαίου Ελληνισμού, που καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο και αποτελεί την αποθέωση της γεωμετρίας, της προμελέτης και της γεωδαισίας.
Σε πάρα πολλά σχεδιαγράμματα και χάρτες διακρίνετε η αναλογία και η συμμετρία σε κέντρα λατρείας, ιερά, καθώς και κορυφαίες πόλεις του αρχαίου πολιτισμού μας.
Αυτά μαρτυρούν την συνάντηση της Θρησκείας με τα Μαθηματικά, με την Φιλοσοφία, την Γεωγραφία, την Τοπογραφία, την Γεωδαισία, την Φυσική, την Αρχιτεκτονική καθώς και την Αστρονομία. Κατά κάποιο τρόπο αποδεικνύεται ότι πρόγονος και μητέρα των επιστημών υπήρξε η Θρησκεία και πάντα υπήρχε συνάντηση αυτής με την Φιλοσοφία, την Επιστήμη και την Τεχνική.
Το Γεωδαιτικό τριγωνομετρικό λοιπόν δίκτυο της Ελλάδος δεν παρουσιάζει συμμετρικές αναλογίες σε περιορισμένες εκτάσεις, αλλά παρουσιάζει αναλογίες επί πολύ μεγάλων αποστάσεων δεκάδων ή εκατοντάδων χιλιομέτρων και είμαστε αναγκασμένοι να δεχτούμε ότι εις την Αρχαία Ελλάδα είχε ανακαλυφθεί μέθοδος μετρήσεων μεγάλων αποστάσεων και με μεγάλη ακρίβεια.
α’ - Έτσι βλέπουμε ότι σε ευθεία γραμμή οι Δελφοί απέχουν εξ ίσου από την Ακρόπολη και την Ολυμπία δηλ. 122.650 μέτρα περίπου.
β’ - Η απόσταση Δελφών Επιδαύρου ισούται με το μεγαλύτερο τμήμα της χρυσής τομής της αποστάσεως Επιδαύρου – Δήλου.
γ’ – Η απόσταση Σπάρτης – Ολυμπίας ισούται με το μεγαλύτερο τμήμα της χρυσής τομής της αποστάσεως Σπάρτης – Αθήνας.
δ’ – Η απόσταση Δήλου – Ελευσίνας (169.000 μέτρα) ισούται με το μεγαλύτερο τμήμα της χρυσής τομής της αποστάσεως Δήλου – Δελφών.
ε’ – Η απόσταση Κνωσού – Δήλου είναι ίση προς το μεγαλύτερο τμήμα της χρυσής τομής της αποστάσεως Κνωσού – Χαλκίδας.
Απέχουν λοιπόν σχεδόν ίσα οι κάτωθι πόλεις και τα κέντρα λατρείας της αρχαίας εποχής.
Από την Κνωσό, η Σπάρτη και η Επίδαυρος.
Από την Δήλο, οι Θήβες και η Σμύρνη (198.500 μ.), όπως και το Ασκληπιείο της Κω και το Ασκληπιείο της Επιδαύρου.
Από την Σπάρτη, η Κνωσός και η Δωδώνη, όπως επίσης οι Δελφοί και το Σούνιο.
Από το Άργος, οι Δελφοί και η Ολυμπία.
Από τις Μυκήνες, η Σπάρτη, η Ελευσίνα και το Τροφώνιο Μαντείο.
Από την Αθήνα, η Δήλος και η Σπάρτη (149.500 μ.)
Από την Δωδώνη, η Αθήνα και η Σπάρτη
Από την Κόρινθο, η Ελευσίνα και η Θήβα
Από την Επίδαυρο, οι Δελφοί και η Ηραία Αρκαδίας
Από την Ολυμπία, η Αφαία και η Θήβα
Από την Αφαία, οι Δελφοί και η Σπάρτη
Από την Ελευσίνα, η Ολυμπία και η Πάρος.
Από τις παραπάνω αποστάσεις και της μελέτης των θέσεων άλλων πόλεων της Αρχαίας Ελλάδας προκύπτει η εκπληκτική θέση των Δελφών έναντι των σπουδαιότερων ιερών και κέντρων λατρείας της αρχαιότητας. Όπως είπαμε πιο πάνω οι Δελφοί απέχουν εξ ίσου από την Ακρόπολη και την Ολυμπία, επομένως το τρίγωνο Ακροπόλεως – Δελφών - Ολυμπίας, είναι ισοσκελές και στον πόδα του ύψους από τους Δελφούς ευρίσκεται η Νεμέα.
Τα ορθογώνια τρίγωνα Ακρόπολις - Δελφοί - Νεμέα, και Νεμέα – Δελφοί - Ολυμπία έχουν τις υποτείνουσες ίσες. Εάν δε εις το σημείο των Δελφών φέρομε κάθετο προς την ευθεία Δελφών - Ολυμπίας η κάθετος αυτή διέρχεται από την θέση του Μαντείου της Δωδώνης. Οπότε το τρίγωνο Δελφοί – Ολυμπία – Δωδώνη είναι ορθογώνιο με υποτείνουσα την ευθεία Ολυμπία – Δωδώνη. Εάν δε προεκτείνουμε την ευθεία Ολυμπίας - Δελφών βορειοανατολικά και φέρομε κάθετο επί της ευθείας Δωδώνης - Ολυμπίας εις την θέση της Δωδώνης, οι δύο ευθείες συναντώνται εις τα Κίνυρα Θάσου.
Εάν δε επεκτείνουμε την ευθεία Δωδώνης – Δελφών νοτιοανατολικά αυτή διέρχεται εκ της τομής των ευθειών Ολυμπίας – Δήλου και Κνωσού - Χαλκίδος και συναντά τέλος την νήσο Κάσο.
Βλέπουμε ότι η θέση των Δελφών ευρίσκεται σε γεωμετρικές – γεωδαιτικές σχέσεις με τις εξής πόλεις και Ιερά : Ολυμπία, Δωδώνη, Ελευσίνα, Δήλο, Επίδαυρο, Αφαία Αιγίνης, Αθήνα, Σπάρτη, Μυκήνες, Θήβα, Χαλκίδα, Νεμέα, Κίνυρα, Γόρτυνα, Μίλητο.
Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2009
Φιγούρες του ελληνικού Θεάτρου Σκιών

Ο Καραγκιόζης: Είναι ο ιδανικός τύπος του φτωχού Έλληνα, του τόσο φτωχού που έχει πια απαρνηθεί κάθε ιδιωτική φροντίδα κι έχει εξυψωθεί σε εύθυμη φιλοσοφική θεώρηση της ζωής. Είναι αγαθός, σκληρός καμιά φορά στ'αστεία του, αλλά καλόκαρδος στο βάθος. Γεμάτος τεμπελιά και αισιοδοξία, αλλά και γεμάτος διάθεση ν'ανακατεύεται σε όλα. Τον ενδιαφέρει κάθε τι που γίνεται γύρω του, όλους τους πειράζει και τους κοροϊδεύει και προ πάντων τον ίδιο τον εαυτό του. Το χέρι του είναι εξαιρετικά ευκίνητο και υπερβολικά μακρύ, για σκηνικούς λόγους, για να μπορεί να ξύνει την πλάτη του και το κεφάλι του ή για να χειρονομεί. Επίσης έχει συμβολική σημασία γιατί εκπροσωπεί το έξυπνο πνεύμα του.
Καρπαζώνει προθυμότατα, δέρνει αλλά και δέρνεται. Είναι ευφυολόγος, ετοιμόλογος και αστείος, ποτέ όμως γελοίος. Δεν είναι ταπεινός, ούτε όταν δέρνεται. Το δέχεται κι αυτό σαν μια κακοτυχία του και σαν συνέπεια της κακοκεφαλιάς του, με την ίδια εύθυμη εγκαρτέρηση και το ίδιο ειρωνικό του κέφι.
Ο Χατζηαβάτης: Ο τύπος του ραγιά που ζει ακόμα με την ανάμνηση της τουρκοκρατίας. Παμπόνηρος, ανήσυχος για όλα, αδύνατος, δειλός και κόλακας, κυρίως απέναντι στους ισχυρούς. Προσποιείται τον μισοκακόμοιρο ενώ ο νους του δουλεύει και ειδικά στις βρομοδουλειές. Από την άλλη πλευρά, εκπροσωπεί τον τύπο του βιοπαλαιστή αστού. Το επάγγελμά του είναι τελάλης, μεσίτης και ταχυδρόμος που εκτελεί παραγγελίες του μπέη και του πασά. Ωστόσο είναι ευγενικός, αξιοπρεπής και αξιόπιστος. Οικογενειάρχης, αν και δεν παρουσιάζεται αυτό ποτέ στη σκηνή, είναι πιο μορφωμένος κοινωνικά από τον Καραγκιόζη και γνωρίζοντας καλύτερα τον κόσμο προσπαθεί πάντα να διορθώνει τον φίλο του ή να τον δασκαλεύει.
Ο Μπάρμπα - Γιώργος: Εκπροσωπεί τον βουνίσιο Έλληνα, τον γνήσιο ρουμελιώτη που ο χαρακτήρας του παρέμεινε αδιάφθορος μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Είναι τύπος αγαθός, ηθικός και δυνατός. Καμαρώνει που είναι θείος του Καραγκιόζη και γι'αυτό του προσφέρει στοργικά την προστασία του.
O Vincent κι η Σχολή Καλών Τεχνών

Είχε ήδη σκεφτεί την τέχνη χρειαζόταν μόνο την τεχνική όμως οι αυθεντίες της Σχολής αφού τον εξέτασαν μίλησαν.
« Ο Vincent είναι μόνο ικανός να παρακολουθήσει τα μαθήματα που παραδίνουν οι ειδήμονες σε παιδιά μεταξύ 13 και 15 ετών».
Ν. Λυγερός